0737 234 555

Mersul si urcatul/coboratul scarilor

Mersul este o miscare automata, o modalitate de deplasare care nu necesita control voluntar permanent. Nu ne gandim la cum mergem la fiecare pas. Vorbim la telefon, mancam o inghetata in timp ce mergem - este o activitate aproape inconstienta, invatata de la varste foarte fragede. Urcatul si coboratul scarilor este asemanator cu mersul, numai terenul de deplasare si gradul de solicitare a musculaturii sunt diferite.

Sfaturi pentru mentinerea unei posturi corecte in mers si in timpul urcatului si coboratului scarilor:

1. Obtineti postura corecta la inceputul activitatii si constientizati voluntar postura pe tot parcursul acesteia.
2. Proiectarea (mai intai imaginativ, apoi practic) a corpului: in mers – inainte si inapoi (in principal pe orizontala), in urcat si coborat – in sus si jos (in principal pe verticala).
3. Folositi balustrada de fiecare data cand coborati si urcati scarile - va prelua din greutate si efort.
4. Cand coborati scarile, partea anterioara a piciorul (nu calcaiul) va atinge prima solul, articulatile membrului vor fi usor flectate – pentru a absorbi mai bine socul si pentru a mentine bazinul intr-o pozitie stabila (nu coborati pe calcaie, prin alunecare de pe o treapta pe alta, cu genunchiul si soldul in extensie).
5. Cand urcati, talpa va fi bine sprijinita pe sol si trebuie sa implicati musculatura coapsei si fesiera pentru propulsare in sus si apoi inainte.
6. In mers, veti rula talpa clacai - varf. 
7. Gasirea propriului ritm – fiecare persoana este diferita si se misca intr-un ritm diferit. Propriul ritm este atunci cand ne miscam cu un efort minim. 
8. Alegerea incaltamintei potrivite. Pantofii cu toc pun centrul de greutate inainte, ducand la o suprasolicitare a musculaturii spatelui si la o postura instabila. O pereche de pantofi cu talpa prea subtire nu va absorbi socul fiecarui pas.

In cazul in care aveti o leziune la vreunul dintre picioare, recomandat este ca atunci cand urcati scarile sa porniti cu piciorul sanatos (acesta va va propulsa), cand coborati sa porniti cu cel bolnav (cel santos va asigura sprijinul).

Ambele activitati sunt recomandate ca si exercitiu fizic, ambele imbunatatesc functia cardiaca, echilibrul si tonifica musculatura membrelor inferioare si a trunchiului.
Daca doriti inceperea unui program fizic care sa includa mersul sau scarile ascultati-va organismul in ceea ce priveste durata si intensitatea exercitiului.


<< inapoi la articole

Video

Facebook