0737 234 555

Somnul

Somnul

Odihna si somnul sunt aspecte extrem de importante in mentinerea sanatatii unui individ. Cate o noapte “alba” nu are repercursiuni majore, dar pe termen lung, noptile in care se doarme sub sase ore pe noapte au efecte devastatoare pentru orice om.
Specialistii recomanda intre sapte si noua ore de somn pe noapte pentru a mentine organismul intr-o stare de sanatate optima. Somnul nu este doar o perioada in care organismul se opreste din lucru, ci una de refacere si reglare. Are parti in care activitatea scade (ritmul cardiac si respirator scad, musculatura se relaxeaza, temperatura corpului scade, creierul isi incetineste procesele) si parti in care este foarte intensa. 
La nivel endocrin, in timpul somnului, se echilibreaza secretia unor hormoni: cortizol (hormonul stresului), insulina, hormoni de crestere si hormoni care se ocupa de starea de satietate. De aceea, lipsa de somn este un factor de risc pentru obezitate si diabet.
Somnul influenteaza si este influentat de anumite cytokine, elemente implicate in lupta impotriva infectilor. De aceea, persoanele care nu se odihnesc indeajuns risca sa isi slabeasca sistemul imunitar.
Privarea de somn creste probabilitatea de aparitie a bolilor cardiovasculare prin cresterea tensiunii arteriale.
La nivel celular, in timpul somului se intensifica procesele de reparare si sinteza proteica. Fiind un aspect important in vindecarea si refacerea tesuturilor.
La nivel cognitiv, persoanele cu deficienta de somn prezinta o scadere a memoriei, a atentiei, a vitezei de reactie si a randamentului pe toate planurile (fizic, intelectual si emotional). De asemenea, lipsa de somn creste iritabilitatea si riscul de aparitie a depresiei.

In ceea ce priveste durerea, nu se poate stabili daca noptile nedormite pot provoca in mod direct durere, dar cu siguranta scad pragul la durere (aparitia durerii la stimuli care nu provocau durere) si scad toleranta la durere (persoanele nedormite suporta mai greu durerea indiferent de intensitate). Pentru persoanele ce sufera de afectiuni cronice dureroase – somnul este esential.

Chiar daca suntem structurati diferit, cu totii avem nevoie de somn in diferite cantitati, de aceea va recomandam sa faceti din perioada de odihna o prioritate.


<< inapoi la articole

Video

Facebook