0737 234 555

Ridicatul si asezatul

Ridicatul si asezatul pe scaun nu sunt lucruri complicate, ne ridicam din pat dimineata, de pe scaunul din masina sau autobuz, de pe scaunul de la birou, toata ziua implica sa ne asezam si sa ne ridicam. Dar, atunci cand exista probleme la nivelul aparatului osteoarticular, aceasta activitate banala devine o adevarata provocare. 
Specialistii impart miscarea in patru faze diferite:
1. Perioada de inclinare – este momentul in care trunchiul se inclina inainte. 
2. Momentul de transfer – cand sezutul se ridica de pe scaun, este momentul cand greutatea este preluata de picioare. Soldurile, genunchii si gleznele sunt in flexie.
3. Perioada de extensie – extensia capului incepe chiar de la sfarsitul primei faze, acum se realizeaza extensia soldurilor, a genunchilor si a gleznelor.
4. Ultima faza este de stabilizare si se defineste prin usoare oscilatii.

Recomandarile noastre sunt urmatoarele:
1. In toate aceste faze, trunchiul si mai ales zona lombara trebuie sa ramana in pozitia neutra, cu abdomenul usor incordat. 
2. Inainte de a incepe miscarea, obtineti pozitia neutra, genunchii sa fie in dreptul soldurilor si talpile pe sol, genunchii sa nu depaseasca linia varfurilor degetelor (nu tineti picioarele sub scaun).
3. In prima faza - cand va inclinati – aveti grija sa va duceti cu pieptul inainte spre genunchi, nu cu fruntea si nu va inclinati exagerat de mult. Privirea inainte.
4. Cand incepeti sa va ridicati, directia trebuie sa fie in sus, nu inainte, greutatea este sustinuta, in principal, de calcaie, nu de varfuri.
5. In faza de extensie, corpul trebuie sa se indrepte ca un arc de care este tras la capete, prin extensia membrelor inferioare. Un capat este la nivelul picioarelor si celalat la nivelul capului. Trunchiul ramane in pozitia neutra.
6. Daca aveti de ales scaunul pe care o sa va asezati, ideal este sa alegeti scaunul cu spatar si suporturi pentru brate. Daca nu aveti suport pentru brate, nu lasati mainile atarnate pe langa corp, tineti palmele pe coapse si umerii relaxati. 
7. Folositi suporturile laterale, masa, noptiera, coapsele sau chiar marginile suprafetei pe care stati pentru sprijin cand va ridicati si va asezati– vor prelua seminificativ din greutatea corpului.
8. Distribuiti egal greutatea pe ambele picioare.
9. Gasiti-va propriul ritm, daca este prea lent – mai ales in prima faza se pot pierde din fortele de propulsare obtinute din inclinarea trunchiului si din avantul initial.

Toate aceste sfaturi trebuie adaptate de fiecare persoana in functie de nevoile sale.

 


<< inapoi la articole

Video

Facebook